Sunday, November 5

Bokanmeldelser


I denne ukeslutten handlet jeg to bøker.
På lørdag var vi (nesten som vanlig) innom Galleri Steen og så Jørgen Holens siste utstilling av 50 oljemalerier. Samtidig er det lansert en bok i anledning utstillingen, hvor Lars Elton og Vidar Myklebust har dekket kunstnerens utvikling menneskelig og kuntnerisk. Boken er godt illustruert med bilder fra denne konkrete opphengingen, men viser enda mer hvordan den autodidakte kunstneren har utviklet seg fra slutten av åttitallet.
Bildet her i bloggen er vårt eget "Såkvinnen" som vi anskaffet i 2003, og henger på fondveggen i spisestuen.

Den andre boken jeg kjøpte i helgen, er "Over streken, Avistegninger i grenseland" som Andres Giæver har redigert. En herlig samling karikaturer fra 12 avistegnere. Utvalget er gjort av tegnerne selv som også kommenterer bakgrunn og reaksjoner på strekene sine.
En julegavebok for de som vil spre litt humor. Jeg har her i bloggen tyvlånt en tegning som er hyperaktuell i disse dager da IA-utvalgets innstilling om innstramminger i sykelønnsordningene skal presenteres i morgen.

1 comment:

Anonymous said...

Ser med spenning frem mot den omtalte fremleggingen i morgen. Dette kan jo berøre meg mer enn jeg liker(?). Om ting går som jeg håper er jeg igjen i arbeid i januar.

Vi snakkes snart. Ha en god kveld.