Friday, February 2

David intervjuer Jørgen Habermas

Arne Næss Norges mest betydningsfulle filosof i det forrige århundre fylte 95 år sist lørdag. Jeg forelsket meg for noen år siden i hans bok "Livsfilosofi".
Arne Næss skriver her blant annet: "Jeg tror svært mange reflekterer altfor lite over sitt liv og sin tilværelse. Det er stor forskjell på å fungere som menneske og å være bevisst om at det er akkurat nå du lever".

Dette har betydd mye for meg i min etter-transplanterte tilstand. Det er nå jeg lever og det er mine valg som er avgjørende for hvordan resten av mitt liv skal bli. Jeg har lært å si at - det er DETTE - jeg prioriterer.

I disse dager hvor FNs Klimapanel har presentert store utfordringer for menneskene og livet på jorden, kan vi gjerne la tankene gå tilbake til kampen om Mardøla i 1970 hvor Arne Næss var en av lenke-demonstrantene som ble båret av bort av poitiet.

Nok om det.
En annen filosof, tyskeren Jørgen Habermas, kanskje mest kjent for sin "Public sphere" (the part of life in which one is interacting with others and with society at large), ble intervjuet av vår svigersønn David nylig.
Kanskje er min og andres blogging et lite bidrag i denne interaksjon.

Intervjuet kan sees på You Tube.

1 comment:

trine said...

hahahaha

min mann ser så *annerledes* ut liksom...