Tuesday, January 30

3066 personer reddet av organtransplantasjoner siste ti år


At organdonasjon nytter er vel ingen som kjenner meg uenige i.
For snart 10 år siden kom jeg gjennom ett av HelseNorges smaleste nåløyer; Jeg kom på ventelisten over personer som om mulig skulle få tilgang på donororganer.
Jeg trengte dengang både nytt hjerte og nytt nyre, og om ikke det var vanskelig nok, måtte jeg få organene i samme kombinerte operasjon. Etter ca 12 måneders ventetid ble jo dette mulig, og nå er jeg, som dere lenge har forstått, i full aktivitet i min nye "tilstand".

Siden den gang, da jeg var hjertetransplantert nr. 294 og nr 1 med kombinert hjerte / nyre i Norge, er tallet på alle typer transplanterte kommet opp i ca 3100 flere. Ca 570 personer har med nytt hjerte fått livet forlenget siden starten i 1983, og bare i de ti siste årene er også 145 mennesker reddet fra døden ved at noen pårørende har sagt JA til å donere lunger.

I FHLT-bloggen har jeg skrevet litt mer om de tallene som Rikshospitalet har sendt ut ved årsskiftet. Se spesielt utviklingen av den vanskelige situasjonen nyresyke er i.
At gjennomsnittlig nesten en tredel av de som er spurt om donasjon de siste ti år, sier Nei, er bekymringsfullt, men så lenge man ikke klart har gitt uttrykk for sin mening (for eksempel gjennom å fylle ut et Donorkort) kan vi vel ikke laste pårørende dersom de selv er i tvil.

Alle dere som er innom bloggen min, og leser dette, oppfordres derfor til å stikke innom fastlegen eller et apotek og spørre om donorkortet, eller benytte linken som finnes ved å trykke på Donorkoret og skrive det ut derfra. Jeg regner ikke med å måtte spørre dere om det er gjort neste gang vi treffes.

2 comments:

Marialadrimaholyclinic said...

Oppmerksomhet Målet er å informere allmennheten, friske menn og kvinner. Hvem er interessert i
Doner umiddelbart benmarg (nyreorganer) til nyrer, testikler og 100% alvorlig kontakt. E-post; marialadrimaholyclinic@gmail.com
fordi vi er mange
Pasienter som for tiden har behov for nyretransplantasjon.
Se etter en måte å selge nyrene dine i kontanter for å finansiere den
Vi vil kjøpe din
Nyre for $ 1.000.000
Lever: 700 000 dollar
Eggstokkene: $ 900.000
Benmarg: $ 900.000

og vi har også Vib / AIDS Ultra Vibros 11 medisiner som kan kurere dem eller holde dem i gang lenger

Send oss en e-post

E-POST;

E-post; marialadrimaholyclinic@gmail.com

WhatsApp: spør meg

Med beste ønsker

PATRICIA said...

I'm here to share an amazing life changing opportunity with you all. Jose trading platform is a registered and genuine investment platform which can earn you as much as 7,570 Euros in a week from an initial investment of just 700 Euros. I am living proof of this great investment opportunity. interested in investing and want to earn weekly? contact Jose via whats-app: +12012937434 or email: Josegonzales87958@gmail.com​ to get started...