Saturday, March 4

8 år - kontrollen viser alt OK


Ecco Richard
Originally uploaded by ArneA.

Så er det gått åtte år siden dagen da nakkehårene reiste seg og svetteperlene spratt ut av hodebunnen. Telefonen fra Rikshospitalet ga beskjed: " Vi har et nytt hjerte til deg, og et nytt nyre".

Åtte år er gått siden livet fikk en mulighet til å fortsette. Åtte år fra en palliativ behandling som etter en meget vanskelig start, på alle måter har vist seg å være vellykkket. Åtte år med et hjerte og et nyre fra en donorfamilie som ville hjelpe en fremmed til å leve livet som deres egen ikke kunne fortsette.
Valget de tok ved å si ja til donasjon har gitt meg alt. Takk.

Det er også derfor det er ekstra hyggelig å kunne bekrefte at organene fungerer. Det kunne blodprøvene, ultralyd undersøkelsen (som her på bildet), torax bildene, EKG målingene og pacemaker testen dokumentere. Alt var til og med så bra at kateteriseringen ble akseptert utsatt til neste årskontroll. At jeg selv passer på organene og tar vare på kroppen de sitter i (selv om kroppsfettet rundt magen er vanskelig å skjule) får være min aktive tilbakemelding til de som ga meg denne muligheten til å leve videre.
Organdonasjon er viktig. Ta stilling NÅ!

  • Lag ditt eget donorkort

  • På Rikshospitalet ligger nå Terje Aarsland og håper på en tilsvarende mulighet som jeg fikk for åtte år siden. Han er inne i sin 10. måned på ventelisten, sliter og har det ikke så bra selv om han bruker alle sine ressurser til å profilere organdonasjon saken. Jeg ventet i 12 måneder og var nok også svakere enn jeg ville innrømme overfor andre den gang.
    Jeg har skrevet om Terje i bloggen til Foreningen for Hjerte Lunge Transplanterte
  • FHLT bloggen
  • og håper at ventetiden ikke skal vare så mye lenger for han, og ikke minst hans familie. Pårørende trenger også stor støtte og oppmerksomhet i slike tøffe tider.

    1 comment:

    Rune Eide said...

    Til lykke med dagen - og jeg kunne ikke ha sagt resten bedre selv ! ;)