Monday, December 11

Julegave på forskudd


I min globale blogg samt i FHLT-bloggen, som jeg også redigerer, tillot jeg meg i går på andre søndag i advent å fortelle om en meget etterlengtet kunstbok. Endelig foreligger den første biografi om maleren Thore Heramb, og jeg glede meg over hans bilder, og å lære mer av hans farvevalg. Bildet over, som jeg har kalt Hårpynten, laget jeg i 2003 hvor påvirkningen av Heramb klart kan sees i mine bilder.

Thore Heramb fyller 90 år 29. desember i år. Jeg hadde gleden av å møte han i Kunstnerforbundet sommeren 2005 hvor han og hans kone var meget tilfreds med at maleriet Blue Curtain var kommet til en eier som så klart setter pris på hans arbeider. Bildet er også med i boken (side 92) sammen med den store versjonen av Svarte natta (side 81), som Heramb klart ga uttrykk for misnøye med at det alt for ofte befinner seg i kjellermagasinet på Samtidsmuseet.

Jeg har anskaffet boken som en førjulsgave til meg selv, og anbefaler alle, som ennå ikke vet hva de skal gi i julegave til kunstinteresserte, å ta en titt på boken hos bokhandleren eller hos Bokklubben.

No comments: