Friday, December 29

Thore Heramb 90 år


Thore Heramb ble født 29. desember 1916. I dag fyller han 90 år. Gratulerer.

Heramb debuterte på Høstutstillingen i 1938 og var elev på Statens Kunstakademi under Jean Heiberg fra 1939 til våren 1940.
Heramb var tidlig påvirket av Picasso, men frigjorde seg fra denne innflytelsen tidlig på 1950 tallet.
Mange av Herambs arbeider kan omtales som landskapsbilder, men hans frie bruk av farver i aktene og figurmaleriene er vel de som har fått størst markedsverdi. Heramb omtales i dagens Aftenposten, og jeg har tidligere anbefalt boken om hans liv og maling som kom ut like før jul i år.

For en amatør og autodidakt hobbymaler som meg har Thore Heramb vært en uvurderlig inspirasjon.

GRATULERER MED DAGEN.

1 comment:

Anonymous said...

hei,
det er artig å se at noen har gått i dybden av Thore Heramb, og jeg liker det spesielt godt. Det er nok fordi jeg er så heldig at jeg hver sommer får lov til å tilbringe noen dager sammen med en av hans døtre og hans barnebarn. Faktisk sitter jeg i stuen og drikker en helt allminnerlig kaffe med Herambs bilder hengende på veggen bak meg... Det er et privilegium, og kanskje større enn jeg faktisk trodde...?