Friday, September 21

Bedre sent enn bestandig

Jeg burde selvfølgelig vært klar over det. Jeg burde selvfølgelig blogget om det tidligere og kanskje også i stedet for den latterlige historien om en ødelagt barbermaskin. Men heldigvis kommer det opp informasjoner fra andre "Wired", som retter på denne blemmen.

I dag er det 70 år siden J.R.R. Tolkien publiserte førsteutgaven av "The Hobbit" eller barnefortellingen som førte videre til den fantastiske trillogien Lords og the Rings. Hobitten var Tolkiens første bok, og også den første bok av forfatteren som 35 år senere kom inn i mitt liv i 1972. Den førte til at jeg året etter kjøpte første utgaven på norsk av Krigen om Ringen, og skrev meg på venteliste hos Tanum for å få de neste bøkene umiddelbart ved utgivelse i 74 og 75.

Senere har alt som jeg har kommet over av Tolkiens saker ( norsk, svensk og engelsk) vært innom huset selv om jeg nå har overgitt alt matriell til min yngste datter - Rikke.
Hobitten var også den boken jeg forsøkte å lese til min eldste datter Trine en gang jeg var hjemme fra jobb og passet henne. Det var ikke vellykket, men jeg får gi litt av skylden på sykdommen hun var rammet av. Galt tidspunkt, og interessen tapt for alltid.

En oppsummering av The Hobitt" kan enkelt finnes her på engelsk. Ønskes mer stoff om Tolkiens verden er det bare å klikke seg inn på de danske sidene til Gyldendal

3 comments:

Anonymous said...

Jeg trodde det var "idol-Kurt" som var modell for hobbitene?
T

Anonymous said...

Jeg synes du skal rette tittelen til "Bestandig". Tolkiens bøker , og "The Lord of the Rings" spesielt, bør leses "bestandig". I snitt en gang om året for min del.

Jeg var litt senere enn deg; 1981.

En liten ting til: De norske oversettelsene regnes som gode, men bøkene bør så sant det mulig leses på engelsk! Mye er bare uoversettelig.

GAWO said...

Her har jeg en oppgave skjønner jeg!! Har ikke lest bøkene, men heldigvis går det an å rette på.