Thursday, September 13

Kommer det musikk ut av hånden min

For noen år siden deltok jeg på et seminar hvor en Indisk professor stilte et spørsmål til forsamlingen: "Kommer det musikk ut av hånden min?" Vi så i første omgang bare undrende på han, men hele ideen bak spørsmålet var å fokusere på vår evne til å oppfatte eller være bevisst på noe / Empati. Vår evne til å tolke det som skjer i og rundt oss, men som ikke kan sees, luktes, føles eller høres før vi skaffer oss et verktøy som oversetter de elektroniske signalene eller stråler vi omgis av hele tiden. Blant annet mellom mennesker som møtes.

Illustrasjonen over er hentet fra Wikipedia, og ligner kanskje på illustrasjoner av vår stjernehimmel. Vakkert og skremmende, men med mange muligheter. Det er et grafisk uttrykk for Internett. Over Internett opererer blant annet over 71 millioner blogger.

For å lage og velikeholde en Blog som denne trenger man ikke bekymre seg over de store spørsmål. Noe kan man rett og slett bare akseptere og overlate til andre. Transistoren ble en oversetter /tolker av de signalene som ga oss musikken ut av hånden. Internett og våre datamaskiner eller mobiltelefonene hjelper oss med det samme.

Til i dag har jeg hatt redaktøransvar for tre Blogger. Denne, min kunstblog og Bloggen til Foreningen for Hjerte Lunge Transplanterte FHLT.
Denne siste etablerte jeg for to år siden, og har drevet den som min egen til tross for at den egentlig burde vært et viktig verktøy for foreningens Styre. FHLT har Landsmøte på Hamar denne helgen, og velger et ungt og fint nytt ledelsesteam. Den kompetansen som er nødvendig for å drive bloggen videre finnes der, og da er det bare for meg å overlate stafettpinnen vedrørende den bloggen til noen andre. Jeg vil noen ganger fortsette å dekke tema som angår meg både innenfor Hjerte og Nyre transplantasjoner her, men overlate til foreningens tillitsvalgte å drifte sin egen blog. Jeg er sikker på at de vil både fornye og utvikle bloggen til beste for medlemmene.

1 comment:

Rune Eide said...

Det er bra å se at du fortsetter her!