Friday, January 26

Fra utsettelse av døden til fullverdig liv

I dag er det 20 år siden FHLT eller Foreningen for Hjerte - Lunge Transplanterte ble stiftet. Jeg gratulerer med jubileet og viser til FHLT Bloggen hvor jeg i tillegg til å skrive de fleste av innleggene, også redigerer på vegne av foreningens Styre.

Det er en fantastisk givende oppgave og som sammen med mine andre aktiviteter, kollonihave, byturer, egne blogger, maling og trening for å nevne noen, gir meg et fullverdig liv selv uten å være nødt til å gå på lønnet arbeid hver eneste dag. Det er jo liksom det som de fleste ser på som viktigst. Arbeidslinja skal være "det riktige liv" her i landet.

Som kanskje mange av mine lesere vet, er Organtransplantasjon en såkalt palliativ behandling (Palliativ (lindrende) behandling har som mål å bedre pasientenes livskvalitet og opprettholde funksjon så lenge som mulig.). Utgangspunktet har med andre ord vært ganske alvorlig, og for å sitere fra en artikkel som to av mine mange redningsmenn har skrevet for Tidsskriftet for Den Norske Lægeforening, doktorene Odd Geiran og Svein Simonsen, vedrørende kriteriene for å komme på ventelisten for hjerte transplantasjon:

Vedkommende skal ha terminal hjertesvikt med en, etter beste medisinske vurdering, forventet levetid på under ca. 6 - 12 måneder. Alle andre behandlingsmuligheter, inkludert konvensjonell hjertekirurgi med høy risiko, moderne behandling med implanterbar defibrillator og biventrikulær pacemaker, skal være vurdert, ha vært forsøkt eller være uaktuelt i det enkelte tilfelle.

Det er kanskje galt å minne om at jeg ikke er kvitt den bakenforliggende "sykdom" som forårsaket behovet for transplantasjon. Det er kanskje også galt å minne om at uten pace-maker med batteri som snart er oppbrukt (kan skiftes) og alle medisiner som inntas morgen og kveld hele året - alltid så lenge jeg lever - ville livet vært et helt annet, eller rett og slett terminert.

Likevel tenker jeg på dette i dag hvor det er 20 år siden FHLT ble stiftet. Foreningen som sammen med LHL arbeider for interessene til slike som meg, og ikke minst gjennom Stiftelsen Organdonasjon arbeider for alle de over 300 som står på venteliste for å oppnå det samme, Først en utsettelse av døden, men dernest mulighet for å skape et nytt og fullverdig liv. Status i dag er at over 550 hjertetransplantasjoner og nesten 6000 nyretransplantasjoner er gjennomført i Norge, og det er snart ni år siden jeg selv fikk denne "Gift for Life" gjennom Norges første kombinerte Hjerte/nyre transplantasjon.

Jeg skrev selv en artikkel i Tidsskriftet like etter transplantasjonen. Da var jeg litt bekymret for tiden som lå foran meg.
Likevel konkluderte jeg med:
"Uansett - Det er godt å leve", og det er det fortsatt!

No comments: