Friday, September 1

Munch bildene kommet til rette

"Folk burde gå rundt med flagg og feire" sier Kulturdirektøren i Oslo Gro Balas etter at politiet har klart å skaffe tilveie Edvard Munchs malerier. Skrik og Madonna.
Bildene er nå tilbake der de rettmessig hører hjemme på Munch-Museet i Oslo. Jeg gleder meg til nok en gang å kunne se bildene der, selv om de vel denne gang blir presentert bak tykt beskyttelsesglass.
Også på Nasjonalgalleriet sal 24 kan vi oppleve Munchs fantastiske arbeider; etter min mening noen av hans beste arbeider.

Hendelsen får meg også til nok en gang å se nærmere på noen av mine Munch imitasjoner:

Edvard Munch malte som vanlig flere versjoner av sine beste bilder. "Aske" ble til i 1895 med tittelen "Etter syndefallet", og Nasjonalgalleriet har en replikk av bildet fra 1925-29 (140x200cm).
Mitt bilde er fra tiden på Oslo Maleklubb (OMK) vinteren 2004 og er Akryll på papir (55x80cm) med tittelen "Angst"

Det andre bildet jeg viser er Edvard Munchs "Dagen derpå" som vi vet han hadde en versjon av på Berlin utstillingen i 1892. Nasjonalgalleriets versjon er fra 1894 (115x152cm), mens min versjon som jeg har kalt, "Utslått" er fra høsten 2004. Også dette er akryll på papir (64x95cm).

For å se flere av mine arbeider gå inn på Originaler eller Imitasjoner

No comments: