Wednesday, March 28

Synlige klimaendringer eller naturlige variasjoner

Bortsett fra et det er Astrids 50års dag i dag, og mormor ville vært 101 år dersom hun ikke hadde fått sin velfortjente hvile for fire måneder siden, har jeg i dag tenkt å skrive noen ord om det mest oppjagede politiske tema for tiden - Den globale klimaendringen.

Jeg nekter ikke for at det de kompetente forskerne har presentert via FNs Klimapanel om menneskeskapte klimaendringer også opptar meg. Heller ikke at de eksemplene som presenteres virker skremmende for den situasjonen menneskene som skal leve etter meg kan komme opp i.
At vi om noen år kan ha grunnlag for å erstatte Bondelagets kamp for subsidier til korn og melkeproduksjon med insitamenter for å dyrke vin i Norge i stor skala syns jeg imidlertid er forlokkende. At snømengden i Oslos gater denne vinteren har vært betydlig mindre og til glede for oss som parkerer på offentlig sted, nekter jeg å knytte til klimaendringer og utslipp av klimagasser.

For et år siden laget jeg denne videoen (med musikk av ABBA - takk for lånet) som viste hvordan vi hadde det på vårjevndøgn i 2006. Bildet til denne blogposten viser at i dag morges begynte vårrengjøringen her i strøket. Disse vaskebilene ser vi vanligvis først like før 17. mai, og noen ganger har de også måttet skrape bort issvuller for å komme til. Det er herlig, klima eller ikke klima.

På lørdag var vi på Aker Brygge og tok vår første utepils. Til helgen er det meldt enda finere vær, og så er det bypåske til glede for lave sko, korte skjørt, blide Oslofolk og
VÅR
.

1 comment:

Anonymous said...

Hei,
Bypåske i Oslo er den beste ferien så lenge ikke maleren Kåre Tveter har bestemt at været skal være som hans bilder. Det blir både by og våronn på Solvang denne påsken
Tullen