Thursday, December 18

Upgrading the Briskeby Line

The Briskeby Line (Briskebytrikken) is a section of the Oslo Tramway which runs between the National Theatre, through the neighborhoods of Briskeby and Uranienborg, before arriving at Majorstuen. Maintenance of the tracks has been going on during autumn this year, and a complete concrete fundament for the tram-tracks is now being made on top of the new distributed heating system for Oslo West behind the Royal Castle.
The Briskeby Line was opened by Kristiania Elektriske Sporvei (Blåtrikken or the "Blue Tram") in 1894. This was the first electric tram line in Scandinavia. The first speeding fine ever issued in Norway was given to a tram driver on this line the same year. He had exceeded the speed limit of 18 km/h

The Briskeby Line is the smallest line of the entire Oslo tram network, with 1,500 daily embarkations along the Briskeby stretch. The potential is estimated to 4000, but many as us almost always walk to and from the city center. The stroll takes only 15 minutes, while the tram uses 7 minutes if not hindered by other street traffic .Some of you may remember the Briskeby Line as part of the Lyric by Øystein Sunde
Det var det året det var så bratt, så bratt
Da var det spiseplikt på Briskebytrikken
Jeg sto der og snubla mens jeg satt
Og spiste fårikål mens bestemor mi drakk
av vinen som jeg hadde kjøpt på polet
Det var godt å være ungkar den gangen
Maybe the year 2009 will not be that steep for the global economy and my health. It is permitted to hope. Hope is passive but faith is active attitude. Within weeks we will know more.

9 comments:

Unknown said...

Ja det trengs vel litt oppgradering der også. Jeg syntes hele Oslo snart er en stor byggeplass. I hvertfall nede ved Oslo S og i gatene rundt der. Det blir nok bra bare de blir ferdig. :)

9na said...

Søren og at du hadde med Øystein Sunde.. Da jeg leste starten på innlegget ditt var det nemlig helt klart for meg at jeg skulle skrive følgende kommentar: "-hvilket år var det det var spiseplikt på briskebytrikken da...?". 1970-etellerannet??

FO - 2 said...

Kloke ord til slutt her, om håp og tro. Ett sitat jeg tar med meg videre. :)

Rune Eide said...

Får jeg en fornemmelse av at du ikke er så begeistret for trikk? :-)

Man slutten deler jeg.

PS Takk for at du trodde jeg var i stand til å lage så intrikate fargeløsninger! Men jeg har i alle fall etterhvert lært å bruke øynene.

Reader Wil said...

I wish you a lot of faith and may all your hopes come true.

Anne said...

O hildrande du! Hva sto det nå egentlig i dette innlegget???
Mine tanker kretser rundt din nye flotte header, skal si mannen kom seg raskt opp av sykesenga... nei da, det er vel en Arne kledd til julens party tenker jeg. Hva er det men menn i sort dress du...

Pernille said...

Nydelig bloggbilde av en festkledd Arne! Du kunne ha fått meg med på ball når som helst;)

Vist skal jeg fotografere så godt jeg kan den dagen solen snur. Vil du ha bildet tatt kl 12 eller senere på dagen? Jeg fotograferer når du vil;)

Kloke ord som jeg henger meg på på slutten her:)

GAWO said...

Ser du har pyntet deg i anledningen mitt 25 års jubilèum.
:-)
Takk skal du ha for hyggelig og lang hilsen

Anonymous said...

I wish you a lot of faith and may all your hopes come true.Vist skal jeg fotografere så godt jeg kan den dagen solen snur. Vil du ha bildet tatt kl 12 eller senere på dagen? Jeg fotograferer når du vil