Saturday, November 3

Bilder med Rødt i

Fotografer som RuneE og GAWO har i sine blogger vært inne på bruken av en rød flekk i fotografier, eller hvor mye Rødt kan ha å si for et bilde, eller en tekst for den saks skyld. Jeg har ca 4000 bilder liggende inne på mitt iPhoto bibliotek, og når jeg våknet i dag bestemte jeg meg for å finne noen bilder som både kunne vise litt av våre opplevelser de siste årene, og som samtidig hadde denne røde farven i seg.

Jeg begynner derfor med et bilde fra Borgundfjorden i Ålesund hvor luksusskipet QM 2 runder Slinningsodden med Sunnmørsalpene i bakgrunnen. Noe både for skip-elskeren Rune og naturfotografen Gawo skulle jeg tro.Likeledes blir bildet av Gamlegjengens Hipp, Hipp, Hurra lunsj på hytta til Asbjørn og AnneKath forsterket av genseren til Vigdis.Inne i Norangsdalen finnes noen seterbuer som nærmest ligger kamuflert i terrenget. Det er døren som gjør at man i landskapet blir oppmerksom på husene, og vakkert er det i denne Norges flotteste dal.Kommer vi over til nabofylket, blir en høsttur i Asbjørndalen ved Bjorli også påvirket av Grethes annorak, selv om noen vil kunne si at klær og folk forstyrrer naturens egne farver.I begynnelsen av denne uken falt dommen vedrørende Tog bombingen i Madrid 11. mars 2004. Like etter denne tragedien var vi på ferie til Madrid og de røde lysene på Atocha stasjonen ble en sterk opplevelse. At fruen hadde en annen hårfarve dengang noteres bare. Under samme besøk måtte vi selvfølgelig besøke Prado Museet og se Velasquez versjon av "Mona Lisa" som inneholder også et innslag av rødt.Når det gjelder min egen bruk av rødt i maleriene henvises dere til min Flickr file.

Fra andre ferier tar vi med:
Besøket i James Joices hus i Sandy Cove, og Blooms Bar i Dublin hvor Leopold Bloom vanket i den utfordrende boken Ulysses.Monorailen i Kuala Lunpur, Malaysia:
Parken ved Mozart monumentet i Wien:
Kunsthåndtverk fra Italia:
Ferrariparaden i Portovenere, Cinque Terre, Italia:The Bund i Shanghai, China:
hvor også Karpene i den restaurerte bydelen Old Shanghai sprudler i rødfarver:Så er det bare å vende tilbake til Ålesund og Moljå i gråværet, men med noen små røde flekker, før jeg putter kamera i lommen og tar meg en tur til byen i det mest fantastiske høstvær en kan tenke seg. Kommer det noen motiv forbi kan det jo hende at de blogges i morgen.

3 comments:

Rune Eide said...

Jeg tror du har skjønt noe... ;-)

GAWO said...

Så artig at du har nevnt meg og bloggen min i dette innlegget her. Og i tillegg linket til meg. Det ser jeg på som en ære :-)
Du har mange fine bilder her og det er aldeles utrolig hvor mye et lite rødt punkt har å så. På festbildet, med mange mennesker, er det damen med rød genser en legger merke til først. Øye bare trekkes mot henne.
Og bildet med luksusskiptet? Jeg sier bare: knall!!
Du har fartet land og strand og det er moro og se bilder fra alle stedene. Nå gleder jeg meg til å se bilder fra byturen.
Ønsker deg god lørdag. :-)

GAWO said...

Rettelse:
.... har å si.