Tuesday, January 22

Bu-merke, Bo-merke og LOGO

Som en oppfølging av mine innlegg om blogging og anonymitet (eller det motsatte) tok jeg i går noen bilder som har direkte tilknytting til dette temaet.
Det første bildet er en vegg full av Tagging (eller moderne kunst) som noen muligens vil kalle det i dette kulturelle mangfoldsåret.

Jeg er helt avvisende til tagging og mener det er hærverk og forsøpling av offentlig rom.

En av våre SkyWatch venner blogget om Grafitti for noen dager siden, men jeg påpekte da overfor han, at dette syns jeg gikk under begrepet Street Art slik det også kan oppleves som turistattraksjon i Brussel. Her kan dere se at Lucky Luke faktisk trekker raskere enn sin egen skygge. Denne byen er verd et besøk uansett holdninger til EU og Nato. Ikke minst for å spise Moules Frites

Tagging er jo et forsøk på å sette sitt Bumerke på et trafikkert sted, slik at andre med samme interesse kan se hvor taggeren har vært. Blant dyrene urinerer de og vi kaller det hvistnok revirmerking. Urinering på offentlig sted er forbudt, mens tagging????

Bildet til venstre vil jeg klassifisere som “Bomerke” . Det er de offentlig taggerne som forteller at her har kjendiser bodd. Kanskje blir det en plakett på mitt hus en gang i fremtiden dersom bildene mine kunne bli værd millioner.
Det hverken håper (passivt) eller tror (aktivt) jeg på. Den aktive og passive relasjonen har jeg hentet fra Arne Næss bok om Livsfilosofi. Les den.

Den tredje utgaven av signaturer kaller jeg LOGO og grafisk profil.

På et hyggelig møte med nettredaktør Børge Einrem og Webdesigner Siv Holen ved Informasjonsavdelingen på Rikshospitalet i går, fikk nestlederen i RH´s Brukerutvalg Arild Engen og undertegnede en flott mulighet til å gi bruker-tilbakemeldinger vedrørende de “nye” hjemmesidene til Helseforetaket. Jeg deltok for et år siden i forprosjektet til denne fornyelsen, og påtar meg gjerne litt av æren for at opplegget og utseende er blitt slik dere kan se på bildet,eller ved å besøke Hjemmesiden. Nå er det bare å håpe at ikke HF-eieren forlanger at Helse Sør-Øst´s logo og grafiske degign skal erstatte det flotte opplegget RH har fått til.

Så til relevansen knyttet til å signere blogger og kommentarer. Jeg har valgt ArneA, er fornøyd med det, men ville det vært mer kult om jeg hadde brukt Rebusen: Eagle5, Kallenavnet: Drassen eller Psevdonymet: vonGrevenkopf. Tja, hvem vet.

4 comments:

Rune Eide said...

I lunsjpausen:

Det er vel med grafikk som med fuglesang: Enhver med sitt nebb?

Andrea said...

Sure wish I could read your language.

Anne said...

Skulle vært spaltist i Aftenposten du :-)

...og for min del ligner du litt på Harry Hole også, slik jeg ser han for meg... i alle fall på din nye header over her...

Lucy said...

Setemusklene og skillet mellom dem uttrykker et grafisk symbol for differensiert smak.
"..det flotte opplegget RH har fått til" har også satt sinnene i kok både på Gaustad og på Montebello. Det har vært aksjoner for å beholde Radiumhospitalet særpreg som spesialsykehus. Det har vært høylytte protester mot den nye logoen, både pga unødig sløsing av sårt trengte penger, og selve utformingen.
Logoen sier 0 (null) om virksomhet, formål og mål. Personlig synes jeg den bare signaliserer en prøvd og beviselig feilslått ideologi; kommunismen.
Men kanskje er det slik at gammelraddisene fra '68 ikke kan gleme sitt store ideal og derfor former og vedtar Sovjets logo i stilisert form? (Barokkens menn hadde også vanskelig for å akseptere rokokkoens asymmetri.)
La oss håpe at de pasientene som etter hvert nå stenges ute, ikke er begynnelsen på et nytt gulag-system. Tendensen er at vi går mot elite-pasienter som får god behandling, mens man driter i de som ikke kan kreve sin rett.
Hilsen Kirsten Meyn Grieg