Sunday, January 27

Mellom to slott

Hovedstaden har to slott.
Det Kongelige Slott med leiligheten til Harald og Sonja, og en del flere høyst herskapelige og representative rom og saler, samt Akershus Slott med sitt mangfoldige og lange historie. Slottet eller festningen ble påbegynt i 1290 og preger byens Skyline fra sjøsiden sammen med Rådhuset.I nærheten av disse monumentale bygningene i Tigerstaden finner vi en av byens hyggeligste restauranter der restaurantsjef Atle Minothi og staben hans gjør sitt beste for at du som gjest skal trives med god mat og god drikke; Restaurant Cafe Christiania:Våpenskjodet over døren viser vei inn til en eventyrlig samling av reklameplakater, og skilt, klær (votter, sko, støvler, undertøy, hatter og luer) briller, pins, dokker, bokser, og jeg vet ikke hva.
Det er et komplett skomakerverksted (min morfar var skomaker) og urmakerbutikk. Det er ikke sikkert at interiøret hadde passet i de fine utenlandske og glossy bladene, men man kan si det samme som skjer når man møter en skorpion: Uberørt blir man ikke.


Gå på jakt blant bord og gjester, og du finner sikkert noe som kan mine deg om tidligere tider, og kanskje også navn som gir assosiasjoner.

7 comments:

FO - 2 said...

Akershus festning er flott!
Neste gang jeg besøker Oslo må jeg besøke den restauranten også, skjønner jeg. Det høres ut som ett sjarmerende sted. Ei skikkelig "Krambu". ;)

Ifølge trefikk materen din her på siden, så bor jeg på Grua i Oppland.... ;) Hehe.
Tror ikke den er helt stø på geografien...

Fin søndag til deg.

Nessa said...

They have a sign with your name on it; D

Anne said...

Ha !!

Var nok ikke der jeg mente nei, men denne utsøkte plassen tror jeg ikke jeg helt kjenner igjen, til tross for at en sikkert har passert 100 ganger.

Virker til å være en plass med skikkelig atmosfære. tror jeg skal finne den neste gang det blir et Oslo besøk !!
For det ser ut til å være en plass for denne damen også :-)
(mer enn slottet for å si det sånn:-)

Fin søndag til deg Arne.

irina said...

Hei Arne
Takk ;)
Helt enig med deg og Næss...tro er aktivt...og da gær det bra....helt sikkeret !! Hadde en sønn som hadde kreft, og det verste jeg visste er at folk sa "Håper det går bra "Jeg svarte " jeg VET og TROR det går bra takk......

Og det har det...vi får til allt vi vil..... Koss type kreft hadde du ?Og var det ikke noe med hjerte også ?

Uansett fin uke ønskes deg !!

Rune Eide said...

Mye godt her ser jeg.

Ad din kommentar: Skanneren er en HP Scanjet G4050, men det finnes mange ulike typer på markedet. Om du trenger en må du selv avgjøre. Jeg kjøpte den primært for å kunne kopiere papirer, vanlige bilder etc. Denne har imidlertid så pass høy kvalitet resultatet at den også kan ta både negativ og positiv film. Bildet jeg hadde lagt ut var scannet til et nivå tilsvarende 7 - 8 megapixler og ga en utmerket utskrift i ca A4-format.

Opprinnelsen var et Kodak Tri-X 24-36mm negativ (relativt grovkornet film). Skanneren kan ta høyere oppløsning, men det har ingen hensikt her da du allerede ser kornene og filene blir enorme.

Det finnes dedikerte filmskannere, men de er også betydelig dyrere. Planen for meg nå er å kombinere digitalisert video fra 90-tallet med skannede lysbilder for DVD. Langtidsprosjekt altså. Pluss andre ting som måtte dukke opp. Det er ikke mangel på ideer.

GAWO said...

Neste gang jeg er i Oslo må det bli Cafè Christiania på meg. Der ser jeg av bildene at jeg vil trives. Og når jeg tar turen så kommer jeg vel til fult hus. Ser ut til at flere bloggere vil i samme ærend. Bestiller du bord? :-)

Liz Hinds said...

Is that you posing for the margarine advert?!