Sunday, January 6

Gamle juledag - Trettendedagen

Fra vinduet i soverommet kunne vi i dag morges konstatere at snøen fortsatte å falle utover natten, og at den fortsatt klistrer seg til hustak, busker og trær.

Det er trettende dag jul i dag , og 6. januar var i gamle tider også en viktig merkedag for været. Dersom det var fint og klart vær på trettendedagen ga det et godt og grøderikt år sa man. Været denne dagen ville vare i 13 dager. Nå begynte også den kaldeste delen av vinteren.
Dagen ble også av noen kalt Avfaredag. Det var fordi juleturingen nå var over og alle gjester skulle reise hjem.

Trettendedagen er også kalt Gamle Juledag og vi skal en tur til Turid i Moss i dag, for å spise restene av julematen i det huset. Selv om jeg kjører bil får jeg vel delta i skålen for et godt år.


Det er godt å ha garasje på dager som dette. Bilene i naboskapet må børstes og skrapes. Noen må graves både ut av og inn i brøytekantene. Denne efaringen har vi hatt i mange år, men denne vinteren har bilen det godt og varmt i kjelleren på brannstasjonen.

Dette bildet kunne jeg, til ære for Runes røde flekker, ikke la være å dele med dere.

Får se om ikke også morgendagen kan bli noe i samme retning.

6 comments:

Rune Eide said...

Vellykket rød flekk - glad at man fremdeles kan være til nytte her i livet ;-)

Anonymous said...

Tidligere var dager som denne med kosting, brøyting o.l ikke forbundet med så mye positivt. Men nå tar jeg fatt i oppgaven glede. "Dessverre" har vi ikke lengre så mye som skal måkes her vi nå bor, men bilen må finnes og skrapes.

Nyt vinteren!

Rune Eide said...

Apropos "røde prikker" - sjekk denne.

GAWO said...

Skal si det er forskjell på vinterforholdene for øst og vest.

Stilige bil(d)er. Og et rødt punkt liver opp. :-)

Klara said...

Garasjen vår ble ferdig sent i høst. Og du kan vel tro jeg er glad for det i det været vi har fått her nede. Det har spart verden for mange stygge ord når bilen må ut å farte. Mon tro om ikke min bil er en sånn rød prikk i hverdagen der den kjører rundt blandt alle andre hvite biler. Får håpe jeg også legges merke til i folkehavet på samme måte. Jeg håper egentlig alle føler at de bir lagt merke til på den måten...
Man trenger å bli lagt merke til tror jeg...
(og dette skle heeelt ut)

NYCindividual said...

The second photo is especially beautiful!