Monday, January 21

Negativt betyr egentlig positivt


I dagens morgenkåseri (NRK 07.25) berørte en av mine favoritter, forfatteren Niels Chr, Geeylmuyden (hør forresten Ett av hans kåserier her ) en av de største paradokser vi opplever som pasienter med hyppig kontakt med Norsk helsevesen. Bruken av ordet negativt.

Siden nyttår har jeg, som NCG, opplevet flere negative tibakemeldinger fra helsepersonell på sykehus. Først var det en negativ u-strix, og på fredag en negativ biopsi av hudkreftprøvene. Tidligere har jeg fått beskjed om negativ MRSA etter sykehusoppholdet i Spania, og i dag forventer jeg en negativ utvikling av PSA målingene.

Negative biopsier ble jeg første gang kjent med etter den kombinerte transplantasjonen av hjerte og nyre for snart ti år siden. Rutinene tilknyttet det å sjekke avstøtninger inneholder nemlig beskjeder, gjerne i forbifarten på korridoren, fra sykepleiere som slenger ut "biopsien var negativ" med et smil. Er man ikke forberedt på at alle disse meldingene egentlig betyr at det er POSITIVT for oss pasienter at prøvene ikke gir positive utlag for sykehuset, kan man få utilsiktede reaksjoner. Jeg glemmer aldri min medpasient på RH som etter flere positive biopsier endelig opplevet sin første negative. Tårene rant. Så lykkelig var han.

Om noen tror tror det utvalgte kåseriet fra NCG´s arkiv har noe med mine malerier å gjøre, kan det jo tolkes både positivt og negativt ettersom. Uansett er berøring viktig både for mennesker og fugler, slik det fremkommer på bildet fra en utstillingsmonter i en butikk.
Ha en flott uke.

3 comments:

Rune Eide said...

Lykke til med PSA-målingene. La oss håpe at det blir et negativt svar - og ikke en negativ utvikling.

mrsnesbitt said...

Great to have you on ABC Wednesday...we start the new round with A this Wednesday!

Anne said...

Veldig viktig poeng det du sier der, men min erfaring er nok litt annerledes heldigvis.
De samtaler jeg har deltatt på, og det har da vært flest av de negative samtalene (i ordets rette betydning, og der legen vil ha en sykepleier med på samtalen). De fleste av legene jeg har hørt "in action" er flinke til å informere på et språk pasienten forstår, og der det ikke er tvil om betydningen.

Allikevel kjenner jeg godt igjen det du skriver for.... "prøven var desverre positiv, Fru Hansen..."

"Du har heldigvis negativt utslag på din kreatenin denne gangen..."

En annen ting som gjør denne damen litt fortvilet er alle de hersens forkortningene vi til stadighet omgår med.... pt.inr i tt- kortet for dosering av ASA. HÆ!!! kan man saktens spørre.... en kan få AV-blokk av mindre... eller
ikke rart ditt bl.s er høyt med din bmi.... :-( tusen slike eksempler i grunn....

...men er det bare i helsevesenet i grunn.... Sikkert i næringslivet også vil jeg tro.

Krysser fingre for din PSA da !!

Hilsen Positiv dia.spl.