Thursday, April 9

Copenhagen´s National Art Museum

This head is more than eight hundred years old, (made before 1309 ac), and can be found in the collections at SMK or the Danish National Museum in Copenhagen.
Not all sculptures are as old as that, and my favorites from the visit on Tuesday this week, was these three intriguing three-dimensial artworks:The last one is made to illustrate the clothings of the female Skagen Artists and placed in the room with some of the most important painters from this intriguing art-colony on the north-east coast of the Jutland peninsula in Denmark.
The Skagen Painters, which enjoyed the reputation of a bohemian lifestyle, encompassed not only painters, but also writers, and other influential people as well. While only a few were full time residents of the area, they were often joined by friends, especially during the summer months. Among these notable visitors and residents of the time were writers Holger Drachmann, Georg Brandes, and Henrik Pontoppidan, artists Peder Severin Krøyer, Marie Triepcke Krøyer Alfvén, Christian Krohg, Michael Ancher and Anna Ancher, and composer Hugo Alfvén.
Most of these painters´ works are collected at Skagen Museum but some of them are also represented at SMK.P.S. Kreyer, Chr Krogh and also Edward Munch although I did not know that he had been at Skagen.
As you probably know my favorite "ism" in art is the Expressionism. Many great painters can be found at SMK like K. Schmidt-Rottulff, A. Derain, and H. Matisse, The "three dimensional" painting of the easel shows that our eyes cannot always bee trusted.A more surrealistic painting and the last painting presented below here (called Hell), are posted to remind you that in Easter Jesus not only visited the Gethsemane Garden. He also took a short trip down under (not Australia) before returning (according to the lady Mary Magdalene who was the first witness to the empty tomb and then shared the good news with Jesus's other close disciples. (John 20:1–2).

6 comments:

Anne said...

God morgen min venn.
Og nå må du da ikke få sjokk, men som du ser har jeg nå Kommet "ut av skapet" og fremstår som ...tja... meg selv kanskje...? Vel, i alle fall ble jeg plutselig så drit a lei av å "være" en blomst, en ulv i fårklær, som er avblomstra for lengst. Går jo i frø annenhver dag her jo, og da er det like så godt å ikke være en anemone...

Flotte bilder fra flotte opplevelser Arne. Ikke den store kunstkritikeren jeg da, men jeg ser jo hva mitt hjert (eller sjel) synes er fint eller ikke. "Skagenmalerne" har jeg alltid funet litt oppskrytt jeg da, og selv om det sikkert er endel genier eller flinke malere som har lagetde kjente bldene gir de meg ingenting annet enn på et postkort. vel, snmaken er som baken, og slik skal det vel være...

Dere har ikke startet hyttesesongen da?? eller er det bare hjemmepåske i byen dette året.

For første påske på lang lang tid er vi hjemme, litt rart, men du så greit også :-))

Fin fin langfredag til deg, og nå skal jeg da studere de bildene litt mer ingående.

Anne said...

Å ja, det glemte jeg ; du har jo opptil flere blogger du Arne??
hvorfor er du da så negativ når andre har flere??

Anne said...

:-)))

Spørsmålet vil alltid være vet du Arne..., hvor mye skal man utlevere...????
. man kan bli tvansinnlagt
. man kan få utrolig mange lesere
. eller miste de fleste
. gubben kan ta tannkosten å dra
. `sjølngan`kan stupe i graven
. man kan bli satt bak lås og slå
. eller det værste kanskje..., det kan bli en slik syteblog der en higrer etter forståelse og stryk med håra...

Rune Eide said...

God Påske til og dine - via HSDPA!

PS Og skriv i vei på alle bloggene ;-)

Anne said...

Har undret på en ting i dag jeg vennen; tror du dine malerier sier noe om deg? hmmm...

Grattis med ny gul genser!!

Denise Spier said...

Ich möchte gerne wissen vomit das female sculptur gebaut wurde, weil ich habe eine änlich sculpiert mit fiberglass. Und, natürlich, das name von die/der artist!