Tuesday, December 18

Blogging og Transplantasjoner

For ti år siden (16.12.1997) ble den første såkalte "weblog" Robot Wisdom presentert online av Jorn Barger, selv om noen også vil hevde at historien starter ti år før dette gjennom nettstedet Rec.Humor.Funny. I dag finnes mer enn 100.000.000 aktive blogger, og de anvendes til mange og meget interessante formål.
"It's the easiest, cheapest, fastest publishing tool ever invented," said Jeff Jarvis, news blogger, media pundit and director of the interactive journalism program at the City University of New York's Graduate School of Journalism. "The people have a voice they didn't have before."

I to artikler i WIRED kan dere lese mer om
Bloggingens fremtid og ikke minst få noen gode råd om Blogging fra den
originale Bloggeren Jorn Barger selv.

Selv har jeg blogget siden 23. mars 2005, og har gjennom snart 400 poster fortalt i tekst og bilder mye om meg selv, mine opplevelser og saker som jeg har vært opptatt av.
I tillegg har jeg presentert noen av mine malerier i min Globale Blog som på engelsk har vært online siden august 2005.

Samme år tok jeg initiativ til en blog for FHLT hvor saker av interesse for transplanterte ble tatt opp. Denne bloggen har på to år vært besøk nesten 14500 ganger, men ble lagt ned i høst siden foreningens ledelse ikke har forstått det Jeff Jarvis (se overfor) så tydlig poengterer.

I dag finnes det blogger utenfor det organiserte tx-miljøet som aktivt "arbeider med" og "markedsfører" behovet for organtransplantasjoner. I tillegg har vi hjemmesidene til LHL, LNT og Stiftelsen Organdonasjon som alle de som ikke vet hvilken spesiell julegave de kan gi, bør besøke.
Kanskje er det en ide å benytte Donorkort som ekstra julegave i år.

1 comment:

Lucy said...

Pussig! I dag har jeg ventet på at noen skulle snakke om organdonasjon. Og VIPS! Hva ser ikke jeg før jeg stuper i seng?
Arnes blogg!
Her er hva jeg leste i morges på den engelske nyresiden:
http://kidneypatientguide.org.uk/

Les også hva en nyresyk psykiater skriver i New york Times:
http://www.nytimes.com/2007/12/16/magazine/16kidney-t.html?_r=1&oref=slogin

God natt
Kirsten Meyn grieg