Saturday, December 15

Kong Haakon og månen

En av de flotteste portrettskulpturene eller statuene vi har i Oslo (og Norge), er Nils Aas´ hovedverk av Kong Haakon VII.
Foran Utenriksdepartementet på 7. juni plassen, med blikket rettet mot Rådhusplassen og Akershus Slott, og med lua i hånden (til tross for uniformsreglementet i hæren) syns jeg bildet med ny-månen i bakgrunnen var flott nok for en plass her i bloggen.
Månen vil være full på julaften i år. Min erfaring er at det nesten alltid er klart vær i fullmåne, så skal vi ha julesnø, må noen skynde seg.



I dag var det minus 9 på Blindern klokken 7, og utenfor vinduet her på Briskeby har det vært -8,7 grader. Himmelen er fortsatt blå (til Rune) og skyformasjoner får vente til lavtrykkene kommer. På hytta har vel kulden i natt tatt livet av de små spirende Solbærknuppene jeg fant tidligere i uken. Varmen fra solen er ikke særlig sterk, men så lenge det svinger rundt null slik det har vært stort sett i hele desember kan noen og enhver bli lurt til å kle seg ufornuftig.

Som i går avsluttes dagens melding med vissheten om at i neste uke (22. des.) har sola snudd.

5 comments:

GAWO said...

Mange spennende innlegg hos deg. Jeg lærer noe nytt hver dag.
Bildene fra Vigelandsparken var så fine at jeg fikk lyst til å ta en tur igjen. Altfor lenge siden sist. Vi har også fint vær nå (men ikke blå himmel idag) men her er det nærmest vårlig. Snø til jul tror jeg vi kan glemme.
Ha en fin helg der østpå.:-)

ArneA said...

Andre gangen du sier at mine innlegg gir deg lyster. Første gang var besøket på Ekebergrestauranten og np Vigelandsparken. I tillegg har du besøkt Nordangsdalen så jeg kommer til å fortsette å friste deg. Følg med
:-)

GAWO said...

^ler^¨ Jeg lar meg lett friste. Og når det gjelder Norangsdalen skal det ikke mye til . Det kommer du til å befinne meg sommeren 2008. Vær du sikker!!
... og så bør jeg vel snart ta en Oslotur. Så mye spennende som den byen har å by på :-)

Lucy said...

Flott bilde av Haakon. Selv om jeg er anti-royalist på min hals, synes jeg at stemningen er fin i bildet. Likeså er stemningsbildene fra Frognerparken utrolig vakre. Jeg har flere morsomme minner fra Frognerparkens kaféer og picnic'er fra ungdomstiden og voksen alder.
Vigelands figurerer visstnok fantastiske, men jeg kan ikke fri meg for å synes at de aller fleste er vel germanske. Symbolikken er selvfølgelig fin (eller er den tolket slik av ettertiden?). Men det estetiske i figurene faller helt igjennom hvis man sammenligner med rennesansens mestere. Cellinis verk er kraftfulle, sarte, store, små (han var også gullsmed og kriger), men alltid fulle av detaljer som bidrar til uttrykket.

Hilsen Lucy

FO - 2 said...

Takk for besøk på min blogg. Trivelig. :)

Jeg kommer ikke til å be Märtha om konsulenttjenster nei.... Hehe.

Dere har ett flott vintervær østpå, kan jeg se.
Kaldt og klart.

Ikke så mange timer med lys pr. dag nå, men sola snur snart ja! :)
En fin tanke.

Og litt snø vil vi ha, alle sammen, for å komme i riktig julestemning.... ;)