Sunday, December 30

Broen - symbol og arkitektur

Min kone syns broer er vakre. Og langt på vei er jeg enig. Gjennom årtusen har folk bygget Broer. Ordet Bro kjenner vi også i uttrykk som å "brenne sine broer" eller "kapteinen sto på Broen da skipet gikk ned". Jeg nevner bare i forbifarten også kortspiller Bridge, selv om det kanskje ikke er så mange som tenker bro i den sammenheng.
Så muligheten for å lage en billedkavalkade ved overgangen til det nye året, over broer som er passert i 2007, skulle være mange.

Her starter vi med broen som ivaretar trafikken over elven Severn til og fra Wales.

Fra sydWales flytter vi oss halve jorden rundt og tar med den berømte dobbeltdekker-broen i 41 og 42 etasje mellom Petronas to tvillingtårn i Kuala Lumpur, Malaysia. Hvorvidt broen er bygget av arkitektoniske, styrkemessige eller kommunikasjonsmessige grunner vet jeg ikke, men berømt er den og folk står i kø for å få billetter for å komme opp å ta bilde. Noe annet er det ikke tid til før heisen kommer for å ta deg ned igjen

Broen ble også benyttet i filmen Entrapment fra 1999 med Sean Connery og Catherine Zeta-Jones. Den er nok mer solid enn det ser ut på filmen.

Deretter må vi jo ta en tur innom Singapore.

Mellom Singapore og den lille øya So Expensive Nothing To See, lAh (Sentosa) går det en gangbro som i de siste årene også har fått monorail fra det nye kjøpecenteret Vivo City Egentlig liker jeg båten i forgrunnen best på dette bildet.En liten gangbro over karpedammen i bydelen YuYuan, Shanghai, tar vi også med ,før vi avslutter med Skulpturbroen i Vigelandsparken hjemme på Frogner:Dette var broene fra 2007, men bestemmer RuneE seg for å introdusere en fotoserie/dag over broer, får vi finne frem noen knips fra tidligere år eller gå spesielt på motivjakt i året som kommer.

Den viktigste broen, og den som skiller liv fra død, er min Pacemaker. Denne til høyre, som i over ni år har overført signaler fra Atriet til Ventrikkelen i mitt nye hjerte da det har total AV-Blokk, får være eksempel på at broer er mer enn broer. Denne ble skiftet ut i år med en ny som varer i 7 år til.
Det passer derfor å avslutte broturen før overgangen til det nye året med den vanlige hilsenen :

Takk for det gamle!

Takk for det gamle

2 comments:

Rune Eide said...

Det var jo en god introduksjon til emnet broer! Jeg skal se om jeg ikke etterhvert finner noen passelige å sette inn på en eller annen side (det finnes jo forøvrig noen fra før, mer ubevisst). Kanskje andre kan være med på dette?

Apropos den siste (og viktigste) broen, så lette jeg forleden etter min egen gamle for å ta et bilde. Jeg får lete en gang til.

Godt år til fruen og deg!

GAWO said...

Godt nytt år.
Jeg opplever at blogging er å bygge broer. Og lærerikt er det også. Det er første gang jeg ser en Pacemaker f.eks.

Ja, jeg tror at broer som tema vil slå an.