I går laget media i Norge (helst Oslo) en stor sak av at Nobelpris vinneren i år tok Flytoget fra Gardermoen til Nasjonalteateret. Og ikke bare det, han brukte beina fra stasjonen til Grand Hotel. Deretter måtte han hvile!
Vi brukte Flytoget mye tidligere. Vi syns det var enkelt og greit, og vi kom alltid frem til avtalt tidspunkt. Bortsett ved sene ankomster og forsinkelser. 24/7 hører jo ikke hjemme i Jernbaneforbundets vokabular. Problemet ble bare at i tillegg til prisen på selve togturen, måtte vi ha taxi til og fra stasjonen. I motsetning til den tidligere visepresidenten har vi som oftest bagasje å dra på.
Hva er så vår konklusjon, vi bruker bilen til parkeringsplass P2 eller P3, og bruker gratis buss til og fra terminalen. Vi har det mer komfortabelt, bruker mindre tid OG penger. Anbefales ikke til miljøteoretikere, men til de som liker at det skal være litt godt å leve både før og etter reiseoppholdene.
Når det gjelder flytog rundt om i verden kan vi her formidle de fire dårligste og fem beste flytogene i verden:
Four Worst Airport to City Subway Connections
Five Best Airport to City Rail Connections
Av de beste har vi benyttet Heathrow - London og Charles de Gaulle - Paris, mens vi ble advart mot Pudong - Shanghai blant de verste, så der tok vi taxi helt frem til hotellet for bedre pris.
Hvor Gardermoen - Oslo befinner seg på listen vites ikke, og bildet er tatt i Lisboa hvor jeg ikke tror det går flytog fra flyplassen som ligger på en høyde nesten i centrum av byen.
1 comment:
Og bagasjen sendte han med Mercedes til by'n. For en miljøgevinst det må ha gitt. Bruke både bil og tog!Å få oversikt over de totale miljøkostnader er ikke enkelt. Jeg tenker at man skal gjøre det som kjennes rett, og ta hensyn sine omgivelser på samme måte som man vil at disse skal ta hensyn til en selv (litt Kardemomme over dette!).
Post a Comment