Monday, December 12

Arnes Julekalender: 12. desember 2005


Angst
Originally uploaded by ArneA.

Etter noen dager med alvor som bærende tema i julekalenderen, begynner vi den nye uken i en mer hyggelig ånd.
Egentlig burde jeg i dagens julekalender hatt et bilde av Anton, den yngste av gutta i gamlegjengen. Anton har bursdag i dag og herved: GRATULERER!
Nå er det imidlertid slik at en annen stor mann, maleren Edward Munch også er født den 12.12., dog 84 år tidligere. Siden jeg i min globale blog brukte min imitasjon av Munch-bildet “Dagen derpå” for å annonsere julekalenderen, velger jeg derfor her en annen imitasjon av et kjent Munchbilde som jeg laget da jeg deltok på kurs i Oslo Malerklubb våren 2004. Egentlig er de begge meget bra arbeider som jeg har malt med akryl på papir.
I julekalenderen har jeg hittil forsøkt å gi leserne (spesielt tenker jeg på David) muligheten til å lære litt om Norge og våre juleskikker. En introduksjon til det norske fjellfisket som min svigerfar Fredrik elsket over alt på jord, er således en invitasjon til å lære om fjellivet, fjellfisket og ikke minst turer i urørt natur. Jeg vet jo at en av Davids drømmer er å besøke Tverrgastein, filosofen Arne Næss´ hytte oppe i Hallingskarvets fjellside. Ta en titt på linken

  • Fjellturer og Ørretfiske
  • og la mulighetene på siden lede deg videre i den norske fjellheimen
    Er det noen som får lyst på rakørret nå?
    I julekalenderen fra galleri Kaare Berntsen finner vi følgende bak luke 12: Drikkekanne fra Gudbrandsdalen og øl-ender fra Trøndelag.

    No comments: