Sunday, December 11

Arnes Julekalender: 3. søndag i advent


Dr Svein Simonsen
Originally uploaded by ArneA.

Advent betyr jo ventetid, og én person mer enn andre vet nok hva ventetid er. Dr. Svein Simonsen på Rikshospitalets hjertemedisinske seksjon har i over 22 år gitt mange hundre mennesker og deres familer beskjed om en ventetid. Ventetiden på et passende organ etter at beslutning om transplantasjon er tatt.
Selv glemmer jeg aldri hvor glad jeg ble av telefonen en dag i februar 1997 da Svein ringte og fortalte om beslutningen fra hjertemøtet; at jeg skulle få muligheten til å leve videre dersom de fant organer som passet. Nå var det bare å vente. For meg varte den i 12 måneder.
Denne advent er en annen ventetid for Svein. Han star på terskelen til sin velfortjente pensjon. Akkurat i dag er han 839 måneder gammel, ikke et riktig jubileum enda, men GRATULERER med dagen som kommer etter litt mer ventetid. Vi kommer til å savne deg, og takk for ditt bidrag til at jeg LEVER.
Svein har sammen med en annen meget viktig person for at jeg i dag kan redigere denne bloggen; Professor Odd R. Geiran (“vi har invistert så mye i Arne at vi kan ikke la han dø”) skrevet en artikkel i Tidsskrift for Den norske Lægeforening om

  • Transplantasjoner

  • KB i dag: En skåret trøys (bolle) fra 1700 tallet

    No comments: