Saturday, December 24

Arnes Julekalender: 24. desember 2005


Juleevangeliet
Originally uploaded by ArneA.

Så er dagen her. Er det noe mer å si? Den som først i dag har oppdaget min julekalender, kan bla seg tilbake og lese om julen i de tusen hjem slik den er beskrevet dag for dag.
Noen vil sikkert kunne hevde at selve julen og det den i vår kristne tradisjon egentlig handler om, ikke er dekket så veldig mye. Det er jo riktig, og for en areligiøs person spiller det heller ingen rolle. Jeg har imidlertid funnet frem en bibel som står i bokhyllen her hjemme, og fotografert de sidene som dette “egentlig handler om”. Bare for å fortelle at jeg vet om det.
Nå er alle forberedelsene utført. Vi har gjort det som Alf Prøysen skriver om. Mangler det noe, får det vente til neste gang adventstiden kommer. De tre vise menn er på vei, og i galleri Kaare Brntsens julekalender finner vi på julaften en Kamel fra Tang dynastiet i Kina mellom 618 og 906 etter det dagen handler om.
Om noen timer er kålrabistappen ferdig, pinnekjøttet (som ble dampet i går for å ha duften i huset hele dagen) skal legges inn i stekeovnen for en kort oppvarming, bordet er dekket, lampegaven på plass, desserten med mandelen klargjort, gavene plassert under juletreet og julesangene fra guttestruper klinger i huset. Fra Uranienborg kirke hamrer klokkene og ringer julen inn.

Til alle dere som har fulgt meg i 24 dager, nå er det helg – GOD JUL.

1 comment:

Anonymous said...

En riktig god jul til deg, også.
Og takk for hyggelig adventsblogg fra meg som har lest den hver dag!
T